Een lang weekend vrij en exams

1 december 2015 - Galle, Sri Lanka

Hallo lieve bloglezers,

Nieuwe maand, dus nieuw internet! Vanaf de 18e ging het bergafwaarts met de verbinding want je betaald hier namelijk per hoeveelheid en niet per maand. Om maar gelijk met de deur in huis de vallen; ook ik ben nu dan toch te pakken genomen door de luizen. Niks aan te doen, doordat de meisjes in Senahasa me steeds meer gaan vertrouwen betekent het ook dat ze steeds meer om mijn nek gaan hangen met hun lange vlechten. De luizen maken daar blijkbaar maar al te graag gebruik van. Gelukkig was ik van tevoren ingelicht dus stink ik nu een uur in de wind met een of andere olie in mijn haar.

Vorige week hebben we maar 2 dagen les gegeven bij Senahasa omdat Poya (volle maan) op woensdag viel en dat iedere maand een officiële feestdag is. Wij als vrijwilligers hebben daarom ons weekend verlengd van zaterdag tot woensdag om zo een trip wat verder landinwaarts te kunnen maken. Op het programma: Kandy, Adam’s Peak, Dambulla en Sigiriya. Met de driver reden we richting de bergen. Ondanks dat Sri Lanka niet een heel groot land is zijn de wegen druk en gaat alles dwars door de stad. Rijden gaat daardoor niet zo snel. Maar de reis was zeker de moeite waard om alle mooie plekken te kunnen bekijken. Het hoogtepunt van ons weekend (letterlijk en figuurlijk) was Adam’s Peak. Het verhaal gaat dat Adam (die van Eva, je weet wel) hier zijn eerste voet aan de aarde zou hebben gezet. Volgens de Boeddhisten is dit echter de plek waar Boeddha zijn laatste voetstap op de aarde zette om vervolgens naar de hemel te gaan. De voetafdruk staat bovenaan de berg volgens de legende en daar hebben ze nu een tempel omheen gebouwd. Om 2 uur ’s nachts begonnen we aan de 5200 treden (7 km) naar de top. Wat een geweldig uitzicht! Het was prachtig om aan de top de zon op te zien komen. Helaas was de voetafdruk niet te zien omdat ‘het seizoen’ morgen pas zou beginnen en de kast met de voetafdruk daarom vandaag echt niet open kon volgens de monnik.

Na dit heftige weekend zijn we dit weekend lekker naar het strand geweest bij ons in de buurt. De zee was vrij wild, zo hoorden we ook van de locals. Er waren die week al 2 mensen verdronken en al de familieleden zaten te wachten op het strand tot de lichamen zouden aanspoelen. Toen dat gebeurde begon iedereen te rennen om te kijken. Gruwelijk, het dorp heeft helaas al zoveel mensen verloren aan de kracht van het water. Eerder die dag waren we namelijk al naar het tsunamimuseum geweest. De foto’s die wij op het nieuws zagen in 2004 zijn niets vergeleken bij de foto’s die er werkelijk zijn geschoten op 26 december 2004. Om de dag toch nog gezellig af te sluiten zijn we uitgegaan op het strand. Ze weten hier wel hoe ze een goed feestje moeten vieren in ieder geval!

Op naar een nieuwe, drukke week Senahasa. De meiden hebben op het moment heel weinig les omdat ze bijna examens hebben en zelfstudie moeten doen. Maar als ware pubers met weinig supervisie komt daar natuurlijk weinig van terecht. Dat betekent voor ons dat we heel veel meisjes hebben als we leuke dingen gaan doen. Heel leuk, maar ook heel vermoeiend. Verder is er deze week ook een modeshow van ECSAT om geld in te zamelen, een ander project waar ik eerder al over vertelde. Over mode gesproken, je kan hier echt een heel nieuwe customized garderobe aanschaffen bij de kleermaker. Dus daar ben ik maar vast mee begonnen.

Tot blogs!

Liefs,