Meesterwerken en de exodus

11 december 2015 - Galle, Sri Lanka

Hallo allemaal!

Ik ben hier ondertussen al een maand, wat gaat de tijd vlug. De grote exodus voor kerstmis is onder de vrijwilligers inmiddels begonnen. Vorige week waren we nog met 13 vrijwilligers, op dit moment zijn we nog met 8 vrijwilligers en in een paar weken zullen er nog maar 3 van ons over zijn. Pas in januari komen er weer nieuwe vrijwilligers. Dat zal wel even raar zijn, want omdat je samen leeft ga je je ook heel snel aan mensen hechten.

Weinig vrijwilligers betekent daarnaast dat sommige projecten in de komende maand minder aandacht zullen krijgen. Met zijn allen werken we namelijk op 8 verschillende projecten (een kleuterschool, bejaardentehuis, verpleegkunde-opleiding, weeshuis, meisjeshuis, speciale school, bso voor mensen met een handicap en een Moslimschool). Gelukkig hebben sommige projecten nu zomervakantie of zijn wij op sommige projecten enkel ter versterking en zijn er op het project zelf ook docenten of personeel aanwezig.

Het project waar Andrea en ik mee bezig zijn (het meisjeshuis) heeft echter niet voldoende personeel en ook geen zomervakantie. De meisjes zitten er namelijk opgesloten zoals ik eerder al vertelde. De afgelopen tijd is dat des te meer duidelijk geworden. Buiten dat de poort op slot zit, zijn sommige ruimtes binnen namelijk soms ook afgesloten als er weinig staff aanwezig is. Dat zorgt ervoor dat op sommige dagen wij samen met de agriculture en een deel van de meisjes opgesloten zijn in de grote hal, oftewel het klaslokaal. Een van de meisjes buiten bewaakt de sleutel. Van de week was een sleutel kwijt van een van de kluizen in het gebouw. Ik hoop maar niet dat ze de sleutel van het klaslokaal kwijtraken..

De verzameling kunstwerken die we samen met de meisjes maken begint ondertussen al redelijk uit te breiden. Leuk om te zien welke resultaten bereikt worden door samenwerking en plezier. Tijdens knutselen maakt het ook niet uit welk niveau je hebt, iedereen komt mee en kan zijn eigen creativiteit kwijt. Er staan wat foto’s bij mijn blog met onze meesterwerken. Ook heb ik via Spotify wat Sinhalese muziek weten te downloaden. Dat valt beter in de smaak dan de Westerse muziek die ik de eerste keer ten gehore bracht. Sommige meisjes zijn ware danseressen en andere waren druk bezig met de songtekst overschrijven zodat ze later samen kunnen zingen. Musical chairs (stoelendans) valt ook erg in de smaak.

Het is vandaag vrijdag, dus het weekend staat ook weer voor de deur! Afgelopen weekend waren we op bezoek bij de olifanten in National Park Uda Walawe. Tijdens de zonsopkomst zagen we hele families in het wild rondlopen (vooral eten eigenlijk, man die beesten eten maar door) en ook zagen we flamingo’s, varanen, schildpadden, pauwen en ga zo maar door. Die avond het ik voor het eerst ook zo heet gegeten dat de vlammen bijna uit mijn mond sloegen. Het was wel heel lekker gelukkig.

Aankomend weekend ga ik voor het eerst surfen hier! Iets wat ik al een tijdje op de planning had staan, aangezien het strand niet ver van hier is. Ik heb het eerder gedaan, maar ben benieuwd wat ik er nog van weet te bakken. Een lesje zal vast niet verkeerd zijn. Ook wel fijn om even wat de sporten en niet te ver te hoeven reizen. Ik mis mijn fietsje wel hoor! Ook al is de tuktuk ook altijd een heel avontuur. Op zondagochtend zullen we gaan whale watchen. Ik hoor van veel mensen dat ze kotsend over de reling hingen, dus ik ben heel benieuwd.

Keep you posted! (Ook met foto’s trouwens, voor de mensen die dat leuk vinden)

Liefs,

Lotte

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade